søndag 30. november 2008

Spørsmål om hvordan man lager grøt til tolv?

Da er det i så fall bare å ringe meg, for det kan jeg nå! Lett som en plett, målte, kokte, pakket inn i avis og inn i ovnen i fire timer, og vips! Ferdig grøt. God var den også, h-melk og litt vanliljesukker gjorde susen. Til og med Ole, som digger grøt, synes den var god. Så da skryter jeg litt av meg selv! Har hett en veldig hyggelig ettermiddag med Selbekkene og Tunglandene, alle barna fikk mandel og alle voksne fikk kost seg og catchet opp litt, vi sees jo altfor sjelden!

Så dette betyr vel at julen, eller iallefall adventstiden, er igang, og det er jo veldig hyggelig! Mye å glede seg til fremover, det skal bakes og lages og kjøpes og gis bort og pyntes og spises og nytes og møtes. Vi har allerede noen bookede juleselskaper, iallefall har vi klart de vanlige middagene, sånn at vi får feiret med alle på hver sin kant. Hyggelig.

Resten av helgen har vært innholdsrik, fredag ble det Røahallen og unified for alle fire, med avskjedsfest for Petter med peppes og brus. Lørdag våknet Geir opp og var syk, så jeg fikk med meg gutta på førjulshandling på Røa. Vi kjøpte pepperkakeformer og handlet inn til baking og pynting av pepperkaker. Klokka tre møtte vi Westbyene og Rønnevigene i det nye huset, og det ble bakt og smakt i god jule-barne-ånd:-)

Produktene endret seg fra kakemenn til brukne kroppsbiter på vei hjem, så jeg tror vi ryker på en runde til med pepperkakebaking, dessuten vil Geir gjerne ha pepperkakehus, så da blir en bakedag litt senere også.

Idag har vi ordnet litt til vi skulle ha grøtfest, også var vi på skøyter på Røabanen, i strålende vintervær! Trodde ikke det skulle være så fint der, men det var nydelig is og deilig i solveggen, så alle koste seg! Det var så vellykket at Geir og Fredrik dro med seg naboene og dro opp igjen nå ikveld, han ville heller det enn å se barne tv. Han er ivrig! Herman derimot fant frem en film og mandel-premien sin og satt seg i sofaen og sa at "dette er min plass, mamma." Snakk om å få forskjellige barn! Tidligere idag måtte vi holde igjen Fredrik for å få kledd på han før vi gikk ut, mens Herman må dras inn i klærne og ut. Det er jo hyggelig at han liker seg hjemme, men det får være grenser. Hvis det er noen som ikke skjønner hva dette bildet viser, så er det min grøt, pakket inn i avis innen i ovnen.....4,5 timer tok det, lurer på hvem som finner på sånt? Som liksom står på kjøkkenet og er lei av å svi grøten man har rørt i i to timer, og bare tenke - ja, jeg putter den bare i ovnen, eller enda rarere- pakker den inn i en dyne.....

Det hjalp forresten på Herman humør litt at "kona" hans, Nico, ble med oss. De to er gode kompiser, men på godt og vondt får man vel si. De elsker hverandre og "hater" hverandre på omgang, krangler, diskuterer, hvisker, ler og fniser, erter, slår, koser, leker og saboterer for hverandre UTEN stopp. Jeg ler meg ihjel, de er veldig søte, og akkurat som et gammelt ektepar. Jeg godkjenner iallefall Hermans valg av ledsager! På bildet under har Herman fanget Nico i fangehullet som de kaller det, og det var helt greit for Nico, for han fanget Herman etterpå.





1 kommentar:

AstridVU sa...

Høres (leses?) ut som dere har hatt en strålende helg, Godings! Og grøt i ovnen? I avispapir? Ja, det var et annet tips enn det jeg kom med... Imponerende! Mulig det må prøves ut på årets juleverksted, vi får se...

Hadde forresten vært superkos å se dere der!