onsdag 26. november 2008

SOS!!!!!

Jeg trenger seriøst hjelp! Jeg skal lage julegrøt til tolv personer! de siste forsøkene mine på å lage risengrynsgrøt har vært heller mislykkede, faktisk har det værty så mange dårlige forsøk at jeg nå har fått veldig dårlig selvfølelse rundt akkurat dette. Og dermed blir jeg nervøs, og det gjør ikke saken bedre. Vi snakket om dette til middagen idag, og da jeg sa at vi skulle ha fullt hus til grøt smalt det fra Fredrik: Mamma, jeg husker vi gjorde det ifjor, og du svei grøten sånn at ingen likte den. Og det stemmer det, selv om enkelte av gjestene pøste på med sukker og kanel og smør og lot som de ikke merket brentsmaken.......så nå etterlyser jeg hvordan jeg skal lage masse grøt på en gang, og jeg trenger alle detaljer, ikke en sånn kort bruksanvisning:-)
På forhånd takk for hjelpen!

7 kommentarer:

AstridVU sa...

Hehe - søta! :) Fullstendig bruksanvisning, sa du? Du. Må. Stå. Ved. Grytene. Hele. Tiden. OG. Røre. Hele. Tiden.

...det er nok det du ikke har ro i rumpa til å gjøre, kjenner jeg deg rett :) "Skal bare sjekke den der...."

HR23 sa...

Anbefaler steder som MENY som muligens selger slikt ferdig.

Thea sa...

Jeg anbefaler deg å kjøpe ferdiggrøt fra Fjordland. (Det pleier jeg når jeg har min årlige julegrøtsammenkomst).
Den er faktisk utrolig god. Ja, det koster litt mer, men tid er penger, ikke sant?

Ellers er Geisha langkokt grøt, på H-melk, et alterntaiv om du har en time til overs. DU må som Astrid skriver stå ved grytene å røre, hele tiden.

Harald Nickelsen spiser jo grøt hver lørdag. Du kan jo høre med han om tips :-)

mamma sa...

Hei min lillestore datter! Jeg spiste grøt hos deg i fjor, og sender råd:1)Kok opp med røring konf.Astrid, og sett den i ovnen. Da blir den ferdig på sin egen varme. Kan stå i timesvis.2)La den stå på platen med en mynt under, da vil den heller ikke koko over eller svi seg. Men det funker kanskje ikke på moderne komfyrer.3) jeg kan hjelpe til!!

Goda, eller Kathrine om du vil:-) sa...

Takk for gode råd alle sammen. Til info: Thea og Henrik er gift, og vi skjønner nå hvor alle de gode måltidene vi får hos dem kommer fra. Det er altså ikke hjemmelaget? Da tror jeg jeg skjønner at jeg må ståparat ved ovnen å røre:-( æsj. kjedelig. men hvaom mamma gjorde jobben etter astrids råd? da blir det grøt til folket. hm.

AstridVU sa...

Siden mitt råd kom først og ble henvist til av flest, så regner jeg med at jeg får komme og smake?

torfar sa...

prøv rakfisk, (trenger ingen koking)