fredag 20. mars 2009

Jeg skal skrive om litt av hvert:-)

Siden Astrid er den eneste som har svart på innlegget fra igår, og hun gjerne ville lese litt om ALT, så får jeg følge hennes oppfordring og skrive litt mer om de små tingene som utgjør den viktige hverdagen:-)

1. Fredrik og utfordringer i barnehagen
Det er jo ikke noe hyggelig at lederen for avdelingen i bhg sier at nå-nå kjeder Fredrik seg, det er det ikke tvil om. Han er mer enn moden for skolen, og spør stadig om hvor mange dager det er igjen til sommerferien. Jaja tenkte jeg, og tok samtalen med min eldste håpefulle, og bekymringen er så og si borte. Han liker seg i barnehagen, han trives godt, og vil gå dit hver dag. Han har nok vokst fra noen av barna der, men han har fortsatt mange av de andre skolebarna han er masse sammen med. Han får litt ansvar for de mindre, han får besøke de andre avdelingene og han får være med på feks å lage mat og rydde på kjøkkenet osv. Så selv om jeg selv merker at han er klar for nye utfordringer er det med god samvittighet og en trygg følelse jeg leverer han på Lykkehjulet hver dag. Heldigvis!

2. Barnegym
Da vi startet med denne gymen for tre år siden var planen at det skulle være et møtested for oss og våre venner og venners venner med barn på omtrent samme alder. Vi så for oss 10-12 barn og en uforpliktende time med lek. nå har vi 40 barn på liste, og det er ukentlige forespørsler fra foreldre som vil ha med sine barn. Veldig morsomt! Må skryte litt av Geir som er aktivitetsleder for alle disse små, og han kan til og med alle navnene! Og til dere som kjenner han - dere vet jo at han er mindre god på å koble navn og ansikter ellers....men - det er veldig hyggelig med en sånn aktivitet, barne storkoser seg, og vi voksne får sett hverandre, pratet litt, sett hverandres barn og holdt oss oppdaterte om alle de små tingene i hverandres hverdag. Ja, ikke alle da, men noen få hver uke - og da blir det jo noen etterhvert!

3. Baby update uke 23
Babyen er nå ca 28 centimeter lang og veier rundt 550 gram. Det du kanskje vil kunne begynne å merke er at babyen har noen perioder hvor den er roligere enn andre, det er fordi den sover. Ofte er det mer aktivitet når du skal slappe av selv.
Dette er en kombinasjon av at du ikke merker babyens bevegelser så godt når du er i aktivitet selv og at babyen faktisk dysses i søvn av dine bevegelser fordi du fungerer som vuggen dens. Derfor våkner nurket når du legger deg.
Man vet at anleggene for allergi også arves, men babyen behøver ikke å få de samme allergiene som du har. Man mener at amming i minst ett år etter fødselen utsetter allergiutbrudd hos babyen din. Før trodde man at det hindret allergi. Uansett er det jo en fordel å få utbruddet så sent som mulig, det blir enklere å takle jo eldre barnet ditt er.Du kan også spise det du har lyst på. Det er ikke påvist at det er noen sammenheng med barnets allergier i fremtiden og det du spiser mens du er gravid eller ammer. At du er oppe og tisser om natten, er kroppens måte å venne seg til nattevåk. De aller fleste babyer skal ha mat 1-3 ganger hver natt og det er slitsomt, men en vanesak. Noen blir selvfølgelig begavet med gullunger som sover hele natten allerede etter noen få uker, men det er definitivt unntakene! Er du plaget med såre føtter kan skiftende varme og kalde fotbad hjelpe.
Ja - er ikke stort mer å si om dette enn at jeg kjenner meg igjen i www.barnimagen.com s beskrivelse av der jeg er i svangerskapet. Tisser om natta, kjenner masse liv, spesielt når jeg ligger stille. Det virker på magen min som om babyen er større enn 28 cm (!), og jeg har ikke følt noen trang til noe fotbad. Men aler virker bra med mor og barn, og når alt er bra slår jeg meg helt til ro med det, og fortsetter å ruge så godt jeg kan:-)

4. Ryggsituasjon
Man skulle kanskje tro at været nå om dagen var noe som virkelig ville få en i godt humør, men å merke at man blir gradvis bedre i en vond rygg etter nesten 14 uker med vondt, da er det jammen en forsiktig stemme inni meg et sted som jubler litt prøvende! Den siste uka har vært så mye bedre, men jeg tør ikke helt tro på det enda:-) Hadde vondt etter akupunktur onsdag, og var sliten igår, men idag har jeg sittet/stått en hel arbeidsdag og til og med svømt over 2000 meter, og jeg er ok i ryggen, så dette er jo nesten for godt til å være sant. Nå lønner det seg å ikke overdrive:-)

5. Hus
Ja, her har jeg litt påfyll å komme med. I går kveld hadde jeg West og Thea på besøk, vi drakk kaffe, spiste kvikk lunsj (tips! tilbud på Rema om dagen, 4 plater for 14.90) og pratet om innredning av huset. For noen effektive damer med god smak. Vi trenger ny sofa nede i kjellerstuen, og siden vi ønsker oss en litt koselig stil, og fargene er brunt/beige/hvitt fant vi ut at denne sofaen fra IKEA vill passe fint. I tillegg kan den lages om til sovesofa, og det er jo greit å ha en ekstra seng i huset. Vi skal ha puff til også.
Oppe i stuen trenger vi en koselig hylle til å ha TV på, og som kan ha litt pynt på seg, og jeg er veldig glad i Lack hyllene, også de fra IKEA. vi har hatt Lack alltid, i ulike farger, og nå lurer jeg på om ikke turen har kommet til hvite Lackhyller. Tanken er å ha to sånne på langs etterhverandre.
Vi ønsker oss også en lenestol, og i og med at vi er i IKEA-hjørnet, har jeg funnet et eksemplar der jeg kunne tenke meg. Stuen vår er liksom grå og hvit, men pynt og puter og bilder og sånn har rødt tema, så er det ikke kult med en stor, myk, god RØD lenestol med puff til?
Til sist trenger vi et lyst teppe til å ha under lenestolen, og det skal jeg nok klare å finne på et knips:-)
Det eneste jeg da ikke har oppdatert dere på er at min vellykede liftgardin-shopping runde på lørdag viste seg å ikke være så vellyket allikevel, idag må jeg innom CC på veien hjem og bytte tre av seks gardiner....men det var et godt forsøk, og jeg mener det var Geirs måling som var gal, ikke min tolkning av målene.

6. Lapskaus
Ja, det var altså foreldrelapskaus i barnehagen igår, og det er stolt kokk Fredrik som tok oss imot og fortalte om potetene, selleriroten, gulerøttene, pølsene og baconet de hadde kuttet opp og puttet i grytene. Det var kjempegodt, og en hyggelig stund med barn og foreldre! Og ganske deilig å komme hjem og alle hadde spist og var gode og mette! Fredrik viste meg kokkelua si, som han har laget, og begynnelsen på kokeboka de lager disse matukene. Veldig bra!

7. Været
Ja, trenger man si mer om været? Bare ikke les denne artikkelen her!

8. High tech kontoret mitt
Her skal jeg også være veldig kjapp, for som jeg fortalte har jeg fått en vedlig fancy kontor, men - desverre har jeg ikke merket de store forskjellene på motivasjonen og arbeidslysten enda....men det kommer vel, neste uke tenker jeg, kan vel ikke regne med en oppsving i arbeidslyst på slutten av en uke?

9. Møte på Holmlia
Måtte bare plusse på dette punktet, for det var et så bra møte! Møtte to unge mennesker som jobber med å lage en meningsfylt fritid for andre ungdom i bydelen sin, og de var så blide og positive at jeg ble i skikkelig godt humør av det! Deilig å oppleve at noen står på for andre og er villig til å ta i et tak!

10. Dagen i dag
For å avslutte dette som jeg tror er ny rekord i lengde på innlegg, skal jeg fortelle at i dag er Fredrik å svømming og kino med Jan Erik, Snorre og Sindre. Herman har med Philip på kino, ja - Geir er med dem da:-) Jeg skal som nevnt bytte gardiner, og så skal jeg på Unified og hilse på gutta. Lenge siden jeg har sett dem, så det gleder jeg meg til!
Linda skal være med meg hjem fra Unified, og så skal vi på brudepikekveld til Anette! Hvilken herlig dag!

God helg alle sammen!

1 kommentar:

AstridVU sa...

You're my hero!!! For en oppdatering og for en imøtekommelse av leserne sine ønsker! Nydelig :)

Når det er sagt... Det er godt mulig at vi får temmelig like hjem, Godings. Samme malere, samme møbler (hehe sovesofaen, hylla osv), men sånn er det kanskje når man har IKEA-budsjett å forholde seg til? Tipper dere får det knallfint og så får vi se om vi klarer å lage vår vri på det hele!

Godt at du fikk avsluttet dagen med et positivt møte og at du nå skal kose deg med jentene!!

GOD HELG til deg og dine skjønne!