tirsdag 26. mai 2009

Førløsende samtaler med mere....

På mandag var det endelig klart for den forløsende samtalen - hvordan skal jeg føde -på Bærum Sykehus. Jeg synes bare navnet forløsningssamtale er et veldig lite pent ord, men det var nå det vi skulle på. Og vi møtte opp, sånn passe forventningsfulle, og så for oss en halvtimes tid med prat om noe vi egentlig visste fra før. Vi ønsket oss keisersnitt pga fødselshistoriene til de andre barna, og jeg hadde ikke sett for meg noe annet enn at dette blir en planlagt fødsel. Og det ble det heller ikke - så med andre ord så vet vi nå hvilken dag vi blir foreldre igjen! Sprøtt, eller hva? Men vi skal ikke si det til noen - det får være vår begivenhet enn så lenge:-). Nå høres det kanskje ut som det bare var å komme dit, si at vi ønsket oss keisersnitt og så gå igjen, men det var litt mer enn det - heldigvis! Det var samtale med lege, om selve dagen, om forberedelser, om bedøvelse, om overvåkning og barseltid. Så var det samtale med jordmor - om selve dagen, om forberedelser, om bedøvelse, om overvåkning og barseltid. Og så var det jammen samtale med anestesilegen - og dere klan gjette hva den samtalen dreide seg om? JO - selve dagen, om forberedelser, om bedøvelse, om overvåkning og barseltid. Så det er HELT sikkert at det blir bedøvelse, det blir forberedt godt, det blir en stund på overvåkningen og det blir barseltid. Godt å få det avklart! Også på bare i overkant av to og en halv time! Neida, skal ikke være slem, vi får tross alt være glade for at vi bor i et sånt land, og jeg føler meg 100% trygg, men det var voldsomt med samme info tre ganger!
Merker dette kommer litt nærmere nå som jeg vet hva som skal skje, og når det skal skje, og det er jammen ikke lenge igjen! Tenk en liten blå klump igjen - det skal bli bra koselig:-)
Jeg ler av meg selv angående forberedelser - med Fredrik var alt klart fire måneder før fødselen - sengen var redd opp, vognen var klar, klærne var vasket og lagt i skuffene sine, smokker lå på hylla, flasker i skapet, bleier og 35 kremer på badet. Med Herman var det liksom litt rester igjen fra Fredrik overalt, og det var jo ikke så lenge mellom dem.....men nå....jeg har kjøpt ti vaskekluter, etter et anfall på IKEA på fredag, over at "Herregud - det kommer et barn og jeg har INGENTING klart!" Men - etter de ti klutene var kjøpt inn roet jeg meg helt ned:) Jeg er iallefall igang! Nå skal det jo sies at dette barnet har fått ny vogn, så helt ignorert er ikke denne begivenheten.....skal nok bli en orden på det, bare jeg får litt tid!

Apropos IKEA - vi har kjøpt ny sofa - og kjellerstuen er ferdig:-) Deilig - og ikke minst ble det veldig fint! Bilde kommer når jeg får tatt det:-) Synes faktisk det ble veldig fint der nede, og etter jeg nå har fått ryddet, sortert og kastet en del klær også begynner det å bli orden i heimen. Til og med barnerommene er ryddet, leker er kastet/lagret/sortert, så et sted i underbevisstheten min er det nok en "reddebyggerinstinkt" som har fått en liten oppsving:-)

Ellers ikke de store begivenhetene å snakke om - kan melde om kjempehyggelig lunsj på Hvalstad på lørdag, veldig fin dåp på søndag, og en veldig normal arbeidsuke til nå denne uka her. Og sånn ser det ut til å fortsette....

3 kommentarer:

AstridVU sa...

Guri malla, tenke at det nærmer seg såååå fort! Kirsti har fått allerede og når er det bare deg vi venter på. Nesoddtur i august bookes inn plutselig, så hold kalenderen din klar!

Men, tenk at dere nå vet datoen da? Og ikke vil dele? Skjønner det jo seff, men vil jo gjerne vite det likevel...... Godt alt er bra og at du fikk det slik du ville. Skulle bare mangle, selvfølgelig.

MASSE lykke til når det store skjer, og gi meg en lyd etterpå!

Tenker masse på deg, snuppa!

Thea sa...

Hei du fødende...

Skjønner godt hva du mener med at det føles sånn veldig plutselig at det kommer en baby om ikke så altfor lenge.

Jeg må også forberede meg - eller det vil si...jeg trenger deg til å forberede meg :-)
Du må belage deg på å låne bort den blå klumpen fra tid til annen :-)

Jeg sendte med Geir en pose i går med litt diverse fra Ida. Fikk du den?
Hva med Quinny vognen? Regner med at dere trenger den også de første mnd med bag, før den nye super jogger-vogna tas i bruk?
Var på loftet senest i morges og skuet bort på baggen - så vognen er klar. Si fra når dere vil ha den.
Jeg har nok noe klær liggende som jeg skal samle sammen. Hadde tenkt å ta det samtidig som rydding av vinterklær...men rart nok, så blir det aldri prioritert...Skulle gjerne hatt noen Goda-gener når det gjelder sånne ting.

Har dere forresten fått seng? Vi bruker jo fortsatt vår men finner en løsning om dere trenger. Det er sprinkelsenger både her og der i familien.

Vi har det meste av stæsj hos Truls og Hilde, som de er ferdig med inntil videre. Noe dere trenger?
BabyBjørn?
Vippestol?
Babyleker?

Jeg har dessverre solgt begge bilstolene vi hadde.

Og du, den datoen vil jeg gjerne ha :-) Gi meg et lite hint om dere trenger barnevakt. Vi er rimelig fleksible i sommerferien...

T

Thea sa...

Har fått en pose med lyseblå, praktiske og fine babyklær av Hilde som også er klart for lillemann som kommer....??