søndag 10. mai 2009

En søndag slik sånne søndager skal være.....

Som forrige innlegg fortalte om har denne helgen vært planlagt lenge....og som vanlig i vår familie kræsjer arrangementene, så denne helgen inneholdt ikke mindre enn et utdrikningslag, en 40-års dag, trening fredag og lørdag, og Geir til Stavanger på bortekamp. Alt hadde gått etter planen om ikke NFF og SAS har rare regler om flytider og kampavvikling. Det hele endte med at Geir måtte dra lørdag og ikke søndag, dermed måtte vi ha barnevakt lørdag ettermiddag og natt til søndag....Takk til Sverre og familien som reddet oss:). Mamma og pappa skulle hente gutta søndag morgen for å avlaste Sverre og Susanne, og så skulle jeg sove ut litt og hente barna i ett-tiden.

Men- i og med at jeg hadde forlagt nøklene mine og ikke kom meg inn i huset måtte jeg ringe på hos mamma og pappa i sene nattetimer og pent be om å få sove på pikerommet....og det fikk jeg jo! Så da våknet jeg der til kaffe klokka ni, og så hentet vi gutta, og etter litt trampoline og litt fotball tok vi oss selv i nakken og dro på sightseeing til Akershus festning for å se på kanoner og fangehull.....spennende!

Det var stas med en ekte borg, og det var utrolig mange spørsmål, det er finurlig hva som rører seg inne i disse to små hodene....
Det er jo ikke til å komme bort fra at de er litt miljøskadd av fotballen, og de lurte jo ganske fort på om de spilte fotball på gresslettene rundt festningen i gamle dager....og det ble ikke bedre da vi gikk gjennom alle rommene og det var den ene store salen etter den andre - perfekte for å løpe og spille i, men ingenting var lov!
Det morsomste kom allikvel da vi så et stort skilt med Riksvåpenet ute på plassen, og Herman så på det og lurte på hviket lag som hadde det merket på draktene sine.....kanskje på tide med noen andre impulser?

Det kom et gullkorn til, da vi gikk for å se på kanonene og det kom en gjeng med soldater gående forbi. Vi forklarte at alle gutter skal i militæret, og at de etterhvert kanskje skulle i garden. Videre sa vi at de var i militæret for å lære å passe på Norge hvis det blir krig, at man skal forsvare seg hvis noen andre er slemme osv....dermed stod vi ved en gardis som hadde vakt, og han stod jo stille ved det lille huset sitt og verken sa eller gjorde noe. Det var det smalt fra Fredrik at "hvordan skal han der passe på Norge når han bare står der uten å gjøre noe?"
Gode spørsmål krever gode svar, men der kom jeg til kort gitt.

Det ble en is på T-banen hjem, det ble en hagl-skur, det ble Røa-Klepp på TV, middag, mer trampoline og fotball, litt lek, bading, kveldsmat og pysj - og såpass mye uthaling av tiden av vi så på VM-finalen i ishockey, før vi pakket bilen med alt fra ølrester og tomflasker til dyner og kosedyr, skittentøy og diverse annet og kjørte hjem og fikk låst oss inn....

Det var digg å komme hjem, og det blir ikke en lang kveld - sengen ser veldig god ut, og det aner meg at imorgen kan bli en aldri så liten blåmandag!

Ingen kommentarer: