tirsdag 10. november 2009

Rett fra Herman, rett fra hjertet....


Herman har det med å spørre om de mest utrolige ting, og tenke på de rareste greier, og han spør rett fra hjertet støtt og stadig. Idag har det kommet flere sånne spørsmål, og jeg må bare få de ned på papiret før jeg glemmer det! Han har jo masse flere enn de som kommer, men når man skal sette seg ned å skrive det er det rart hvor lite man husker.....derfor - de av dere som leder dette og kommer på noe han har sagt eller spurt om - send meg det gjerne!

- Hvem var EGENTLIG Tommeliten? Lurte plutselig Herman på idag. Tror han kjøpte mitt svar, men han lurte på hvor liten han lissom er. Er han større eller mindre enn et øye? Ja, si det. Det er sikkert vondt å få Tommeliten i øyet. Ja det er det sikkert.

- Er tannfeen en jente? Kom naturligvis idag, da Fredrik mistet en tann. Jeg sa at HUN kommer nok i løpet av natten, og hvordan kunne jeg vite at det var en jente?

- Kommer Tannfeen etter de voksne har lagt seg? Hvordan vet hun, eller han, når de voksne legger seg? Gode spørsmål kort og godt. Jeg aner iallefall ikke.

- I gamledager hadde de ikke farger (etter å ha sett en snutt av Filmavisen). Herman igjen. Tilleggsinfo: filmsnutten var fra 1976....gamledager du liksom.....

- Hvordan greide Gud å bygge hele verden alene? Jeg synes iallefall det var godt gjort å bygge Holmenkollbakken uten hjelp! Herman konkluderer for seg selv og oss andre etter Fredrik har oppsummert sine kunnskaper om kristendommen etter første time i RLE.

- Hvem var de første menneskene på jorda som døde? Dette har jeg aldri fundert over, og lurer på om det noen som vet det? Eller var det aldri interessant? Igjen var det Herman som fant et "hull" i kunnskapene til oss andre....

- Kan du ikke bare sende en melding til henne da? Lurte Herman på, da jeg sa at Oldemor er død, og derfor har jeg ikke sendt henne noen invitasjon til Petters dåp. Denne kommentaren fikk meg både til å le og gråte på samme tid, den er så bra, men så på jordet, og så forståelig og uforståelig på samme tid. De av dere som kjenner Herman skjønner i hvilket toneleie den kom i, litt sånn "her kommer jeg med en god ide/så dum du er som ikke har tenkt på det, mamma"-type setning!

- Her en dag satt vi i stuen, og Geir skulle lage seg en snus. Han er kjent for å lage ganske store snuser, så også denne gangen....det landet litt snus på en tann, og han så "en-tannet" ut et lite øyeblikk, hvorpå Herman ser på han og sier; Jøss, pappa, har du mistet en tann? Før han snudde seg rundt og fortsatte å leke.
- På lørdag vant jo laget til Geir Cupfinalen, og jentene fikk hver sin kongepokal. Den er i sølv, og er riktig så fin. Herman så dette på bilde, og lurte på hvorfor man fikk sølvpokal når man vinner gull? Hvem kan gi et godt svar på det?

Som sagt, denne listen kunne vært laaang, og det er ikke fritt for at jeg kommer til å fortelle om flere av Hermannen min sine kloke, men rare utspill.
-

1 kommentar:

AstridVU sa...

Fine, fine Herman! Og ja, hvem vil vel ikke sende en sms til noen gode nære, men avdøde innimellom? Kanskje han vet mer enn oss....?!