torsdag 19. november 2009

Fire små stikk:-)

Idag har vi vært på helsestasjonen og vaksinert oss. Alle fem duret inn på Skøyen for å få hver vår sprøyte, det vil si at vi fire eldste fikk, men ikke Petter. Han er jo for liten for å få vaksinen, og derfor også grunnen til å vi valgte å vaksinere oss.
I utgangspunktet synes jeg denne diskusjonen, dekningen, informasjonen, hysteriet osv omkring influensaen har vært litt i overkant mye. Jeg sitter igjen med litt sånn "ulv, ulv" følelse, for jeg har ikke hørt om mange som har blitt skikkelig dårlige. Noen tilfeller er det alltid, men det er da også noen hvert år som blir skikkelig dårlige av sesonginfluensaen. Jeg har iallefall tenkt at vi tåler en runde med sykdom, og at det vanskelig skal gjøres å unngå det, med ett barn på skolen, ett i barnehagen, og vi sm beveger oss i idrettshaller flere ganger i uka - vi må jo få det....men vi har ikke det til nå, og nå valgte vi altså å vaksinere oss. Jeg har savnet litt informasjon om spedbarn oppi alt dette, og igår lette jeg opp litt og leste litt, og satt igjen med konklusjonen at spebarn som får influensaen kan få så store problemer med lungene at det kan være dødelig, og da synes jeg det var på tide at vi gjorde det vi kunne for å unngå å få smitte nær Petter.
Så da var det, som sagt, hele gjengen tok turen til helsesatsjonen, og nå skal jeg skryte litt av helsenorge:
Vi tar i betraktning at helsestasjonen på Skøyen ikke har noen venterom, at det ligger i fjerde etasje i et kontorbygg, og at det på ingen måte er bygget for massevaksinasjon under en pandemi. Vi har også med i tankene at det er MANGE som vil vaksinere seg og/eller barna sine, og at de fleste, som oss, kommer klokka fire, når jobben er slutt og barna er plukket opp der de måtte befinne seg på dagtid.
Vi ble møtt av en veldig søt og snill "dørvakt", som ga oss kølapp, og som ga informasjon om å fylle ut skjemaer. At denne personen er min beste Kristine kan ha påvirket min karakteristikk av henne noe, men jeg tror ikke det - jeg tror alle synes hun var en hyggelig og behagelig møte med vaksinasjonen!
Når vi ble ropt opp var det inn i neste "sluse", der vi gjorde klar armen vår, før vi kom inn til den som skulle sette sprøyten. Det var fort gjort, gutta merket det nesten ikke, og etter å ha ventet 20 minutter (med kaffe og tegning) var det bare å dra:-).
Vi svippet innom Mc'ern, der bestikkelsene våre var å få kjøpt, før vi kom hjem. Nå er det klargjøring av bil og pakking av ski og vinterutstyr som står for tur, i helgen skal vi på Beito og få med oss litt snø og ski, samt verdenscupåpningen i langrenn som finner sted der oppe. Blir deilig med en helg der oppe, og ikke minst gøy med litt vinteraktiviteter igjen! Rapport følger.....god helg!

Ingen kommentarer: