søndag 4. januar 2009

Juleferien over.....:-(

Tenk at det er 16 dager siden jeg skrev forrige innlegg! Tiden flyr! Om hverdagene går meg hus forbi er det iallefall helt sikkert at ferier går for fort....men når jeg tenker tilbake på alt vi har gjort disse 17 dagene synes jeg vi har fått ganske mye ut av tiden:-)

Jeg skal prøve å oppsummere alle disse hendelsene i et kort sammendrag, men jeg er dårlig på korte referater, så bær over med det!

Den første helgen vi hadde fri var det på lørdagen klart for det årlige sildelaget hos Erik! Det er virkelig et høydepunkt, god sild, godt selskap og starten på julen på en måte! I år var Ingerid med for første gang, og det er ikke bare jeg som er glad for at Erik har funnet henne:-). Ved siden av oss var det Jan og Victoria, Tina og Torvald (med bittelille Isabelle) og Steffen - og for de av dere som kjenner denne gjengen skjønner dere at det ble koselig, lattermildt, fuktig, sent og en kveld vi sent glemmer!

Søndagen var det allerede fjerde søndag i advent, og da er det juleselskap hos tante Kari, med de 42 familiemedlemmene på de 53 kvadratmetrene. Kan ikke tro at det går så knirkefritt hvert år, men deter virkelig hyggelig. I år var det endel som ikke var der, tror vi ble 25 eller 27 iår, og det er jo ikke småtteri det heller!

Mandag var det "julaften" med Torgeir og Guro i deres nye hus på Nøtterøy, med Maria og Aleksander og Geir og søsknene hans med familier. Vi gikk en tur først, får det var julekoldtbord og gaver. En koselig dag!
Jeg var vitne til min snart 6 -åring som funderte over tidsperspektiverog uforklarlige ting, men det skal jeg skrive en egen sak på senere....

Tirsdag var det lille julaften, og de siste forberedelsene ble gjort, før vi dro på Røa om kvelden for å kjøpe juletre. Klassisk feil. Ingen igjen ,bare noen høye glisne grønnbrune liksom-trær. Men tre måtte vi ha! Da skjedde det noe utrolig. Mens vi stod der møtte vi Åsa, som er daglig leder i baker Hansen på Røa, og tidligere barnehage tante til Fredrik og Herman. Vi fortalte om vår juletrefadese, hvorpå hun svarer: Ikke noe problem, dere kan få vårt! Julen på Baker Hansen er over, og vi har ett søtt,lite tre dere gjerne kan få! Så dagikk vi inn på bakeren og hentet ut et tre - til og med ferdigpyntet! Perfekt!
Vi tok med oss familien Westby hjem på middag og godjul-stemning, og hvis det lar seggjøretror jeg det skal ble en tradisjon lille julaften!

Så kom den store dagen, og med forventningsfulle barn er julaften spesielt. De fikk åpne hver sin gave om morgenen, og da var det i gang. De og vi koste oss med frokost og julemorgen på TV, mor hadde et par ærend (som mødre alltid har), og så var vi på skøyter på Røa et par timer før det hjem til bunadpynting og lesse-gaver-inn-i-bilen tid. Vi møtte Sverre og Siri på kirkegården, og fikk tent lys hos Randi, og når Herman sier han tror hun ser oss selv om hun ikke er her, og det er tusenvis av fakler og lys og røde blomster overalt, og rim på trærne og glad-triste mennesker tror jeg han har rett!

Detbleen hyggelig kveld, med skinkestek, juletre, gaver og noen akevitt på Sverre og Geir! Julenissen dukket jammen meg opp, akkurat da Sverre var ute, typisk, men denne julenissen kom i sokker og boxershorts, fordi han hadde lånt bort buksa si til Rudolf som var iskald på de stakkars beina sine....hva man tror på, barn er underfundige.

1 kommentar:

AstridVU sa...

Så godt å ha deg online igjen, Godings!!! :) Godt nytt år til deg og dine - høres ut som dere har hatt en strålende juleferie! Er imponert over at dere får lagt inn en aktiv økt selv på julaften, men jeg burde vel ikke bli overrasket... Mange klemmer herfra