søndag 4. januar 2009

6-åringens spørsmål om historie og tid.........

Som jeg har nevnt tidligere døde min mormor i høst, og det var rart for Fredrik og Herman at Oldemor døde. For hvor lenge skal hun være død? Hvor er hun? Hva gjør hun? Var det vondt? Må hun ligge alene i kisten? Ja, mange spørsmål som jeg synes var vanskelig å svare på.
Hun ble 83 år, og det synes selvfølgelig gutta er veldig veldig gammelt....men - så var det rett før jul tid til å gå i julegudstjenste med barnehagen, og da var ikke alle mine svar gode nok....

- for jeg hadde ikke fortalt at Oldemor hadde reist til himmelen, og at der var det mange hun var sammen med!
- jeg hadde ikke fortalt at gud har laget jordkloden, og at han passer på Oldemor nå!
- jeg hadde sagt at Oldemor var veldig gammel, men Jesus, han er mer enn to tusen år han, og det er gammelt det!
- siden alle som dør kommer til himmelen er oldemor sammen med pappas mamma, og de kan se oss og høre oss, selv om vi hvisker:-)

Jeg vet ikke hvajegskaltro og si, men at barna fikk noe å tenke på tro på erhelt sikkert.

som om ikke forvirringen rundt tidsaspekter, alder, historier og aå videre var ganske total, skjedde altså dette; da vi var på nøtterøy gikk vi en tur, og Torgeir (Bestefar) viste oss et sted der det hadde vært vikingeleir og slag. Fredrik fikk vite at dette var tusen år siden, men da ble han sint, for han fikk det ikke til å stemme at Jesus levde sammen med Vikingene, og Oldemor som var så gammel ikke var viking?

Ja, svar godt på alt dette den som kan:-)

1 kommentar:

AstridVU sa...

Men, fikk ikke du ForeldreManualen da Fredrik kom til verden, Godings? Der står det jo et helt kapittel fullt av spørsmål rundt tro, Jesus, Gud og sånt, og det aller beste; Svarene står der også! Bruker den cirka hver dag vi.... :)