søndag 26. april 2009

En hverdagslig helg!

Kan man si det? At en helg er hverdagslig? For det er vel sånn at helgen ikke er hverdag, det er jo nettopp det som er så deilig med helg, at det ikke er hverdag, men hverdagslig? Vet ikke, men vi har nå uansett hatt en helg jeg føler er litt hverdaglsig. Ikee fordi vi har gjort ting vi vanligvis gjør på hverdager, eller stått så veldig tidlig opp eller jobbet eller noe, vi har bare gjort sånne ting som har hatt base hjemme, og små utflukter og gjøremål har vært rimelig lokale.

Som jeg ymtet frempå om i forrige innlegg ble det til at vi inviterte noen på grilling på fredag, vi ble seks voksne og seks barn, og vi koste oss med nesten sommervarme, grillmat og lekende barn. Vi merker at barna har blitt større, disse seks som omtrent har vokst opp sammen, og det er litt på godt og vondt i grunnen at vi innser at å slenge dem i seng klokka syv for å få en hel kveld alene som voksne, den er nok forbi! Når har aldri mine barn vært sånn "sleng i seng" barn, men de er det iallfall ikke nå! Nærmere klokka ti ga vi oss, da dro alle hjem for å legge seg, og da hadde de lekt, spilt fotball, syklet, spist pølser, sett film, lekt inne, spist saltstenger, sølt saltstenger, kastet saltstenger, prøvd å rydde saltstenger, spist litt saltstenger igjen, lekt litt mer, sett litt mer film, spist is og kake med oss voksne, kranglet litt, lekt litt og blitt overtrøtte og slitne alle sammen. Jeg hadde ingen bilder fra helgen, men det får være en fin erstatning med et bilde fra Anettes bursdag forrige mandag- men ganske mange barn der og! Her ser vi Jacob, Markus, Sebastian, Fredrik, Nico og Eline- og lille Thea på armen i bakgrunnen. Herman satt for seg seg i en diger stol - i sin egen verden:-)

Lørdag våknet vi opp til strålende sol, og etter frokost gikk vi på loppemarked på Lysejordet skole, og jeg hadde gledet meg litt, lenge siden jeg var på loppemarked, og det var et par ting jeg skulle se etter. Men - jeg skjønner at Loppemarkedenes tid omtrent må være forbi, for noe ræl! Man kunne telle på en hånd hva som var ok av ting, jeg mener iallefall at folk er altfor lite kritiske til hva de leverer inn av lopper. Det var ting som var ødelagt til salgs, og da synes jeg det har mistet litt poenget, men det er kanskje bare meg. Skjønner at finn.no er en arg konkurrent for loppemarkedene, men sånn tror jeg nok det kommer til å forbli, iallefall for meg! Men for å lysne litt på erfaringen - vi fikk Donald pocketer, et bilblad, en aktivitetsbok og en Power-Rangers tegneserie av noe slag for tilsammen 20 kroner, så gutta var fornøyde!

Senere på dagen skulle jeg holde et innlegg på Bygdø-Monolitten Idrettslags familiedag, og siden vi ikke hadde så mye å gjøre ble alle med. Vi syklet hjemmefra og ned til Skøyen skole rett bak Frognerparken, og det var masse aktiviteter inne i hallen, utekafe og utendørs aktiviteter, så ingen av mine gutter vill hjem igjen! Når det i tillegg var gratis kaffe til Geir var det fullkomment:-). når vi omsoder kom oss videre syklet vi ned til Skøyen og så på sofa og stoler på Bohus, og jammen tror jeg ikke vi ble enige! Mer om det i et senere innlegg:) På veien videre stoppet vi i Bestimkilen og kastet stein i vannet, så hvis noen lurer på hvorfor det ikke er steiner igjen langs kanten der kan jeg vise dere det:

Så kom dagens store utfordring - sykle fra Skøyen og hjem. Det er BARE oppover, og da mener jeg BARE oppover. Vi satte igang å trå, og med et barn hver som fikk dyttehjelp kom vi oss hjem uten så altfor mye klager, selv om "vi" i løpet av de 25 minuttene det tok var tørste, sultne, så varme at vi hldt på å dø, vond i hendene, vondt i rompa, hadde dumme sykler, mere tørste, dumme røde lys, tok av og på en genser to ganger, mere tørste-men vips så var vi hjemme - og da fikk vi litt å drikke og masse skryt, og så var det ikke så ille allikvel! Psyken er en morsom greie.

Byggmester Geir og hans assistent Fredrik dro rett til Maxbo for å kjøpe sand og sement - tro det eller ei, men Geir lager en platting! Surprise! For de av dere som ikke vet det så har han dilla på å bygge ting, og boder og plattinger er favorittene. Så nå er det platting. Kan ikke si noe på arbeidsviljen eller effektiviteten akkurat, men at han er glad i å sitte stille er rett og slett løgn.
Herman og hans mor var litt mer i "vi har gjort vårt idag" humør, men det ble en tur på CC for å kjøpe støtte til hans nye sykkel, bursdaggave til Mathias og en liten is i is-cafeen der nede:-).

Igjen ble det grilling, og vårt forsøk på å lære barna av svinefilet og kyllingvinger er godt, mislyktes. Så da ble det grillpølser IGJEN. De kommer til å se ut som en pølse i lompe etterhvert, synes det er pølser å få hele tiden om dagen.

Søndag morgen ble litt senere enn vanlig - deilig! Vi endte opp med familien Røannevig og gutta i gata på Røa, og det ble fotballspilling;-) Samtidig var det sykkelløp der i regi av Oldermanslauget, så de største barna fikk prøvd seg på slalomkjøring og balansering og stopp og sånn Sykkelprøve-type ting. Men da det kom til å delta i selve konkurransen var det stopp, det skulle de ikke! Men det er jo greit det og, trenger ikke det for min del!

Men Herman var i bursdag hos Mathias og Geir var på trening spilte Fredrik og jeg fotball i hagen, før vi hentet de andre og fikk middag i Ankerveien. Koselig med Peder og Linn, og kjempegod mat - er mett enda.....


Så nå er det ny uke, og den ser i grunnen ikke noe roligere ut enn forrige uke, så det er bare å brette opp armene og sette igang....

Bilder kommer - for ikke å snakke den "åpne høringen" jeg har tenkt å ha her på bloggen om vårt valg av sofa og stoler......den som venter får se!

Ingen kommentarer: