mandag 20. april 2009

Baby update!

Her kan man lese om hvor i svangerskapet jeg nå er......trekvartveis er det jo jammen meg også, tiden flyr! Formen er fin, ryggen er mye mye bedre, om enn ikke helt bra, men kan ikke klage etter hvordan det har vært....Petter sparker masse og gir sin mor en skikkelig kilevink nå og da, tror han er venstrebeint! Tisser omtrent 30 ganger i døgnet, og begynner å blir stor og god og rund, så jeg tar nå etterhvert innover meg at det skal skje store ting i nærmeste fremtid!

I dag er det mandag 20. april.Du går nå i 29. svangerskapsuke og har 84 dager (12 uker) til termin mandag 13. juli 2009

Babyen er nå ca 35 cm lang og veier rundt en kilo. Hjertet til barnet slår mellom 120 og 160 slag i minuttet.

Lungene er ferdige og barnet ligger og trener pustemusklene ved å trekke vann ned i lungene for å fylle dem. Når babyen fødes klemmes dette vannet ut av lungene ved at brystet presses ned gjennom bekkenet slik at vannet skvises ut av babyen- ganske fantastisk innrettet! Når barnet fødes ved keisersnitt skjer ikke dette i like stor grad og derfor er keisersnitt barn mer utsatt for luftveis komplikasjoner rett etter fødselen. En grunn til å vurdere om man skal ønske seg keisersnitt eller ikke. Det er definitivt en økt belastning på kroppen både for mor og barn, men noen ganger den eneste utveien.
Hjerterytmen til babyen ligger nå normalt mellom 110 og 160 slag pr minutt.

Jaja, nå skal jo jeg har keisersnitt, og liker jo ikke å lese sånt, men det bekymrer meg i grunnen ikke så mye. Men det er greit å ha i bakhodet allikevel! Herman fikk ikke noe sånt etter han ble tatt med keisersnitt, men det behøver jo ikke bety at det ikke skjer denne gangen!

Ingen kommentarer: