fredag 5. juni 2009

Hvor blir dagene av?

Skulle kanskje tro at denne perioden gikk litt sakte, med tanke på at jeg på ett vis teller dager og uker til fødsel, men nå går det unna....det skjer småting hele tiden som gjør at det er fredag før uka har begynt. Deilig på et vis, men av og til kunne jeg tenke meg å bremse tiden litt også, og gjøre opp en liten status før neste fag begynner:-)

Og siden jeg ikke har fått gjort det på over en uke skal jeg nå punktvis gjøre det, både for min egen del og for de av dere som måtte har lyst til å lese om de siste dagene i familien Godager Nordby.

Det er ikke så rart at mai går fort, det er jo ikke mange ukene som er hele arbeidsuker, og når det er festdager og sosiale anledninger på rekke og rad går jo tiden.

Pinsen, som allerede er en uke siden, tilbrakte vi på Oven, på hytta til familien Moen. Verdens mest gjestfrie familie tør jeg påstå. Ikke nok med at Kari og Wiggo åpner opp hytte og hus for barn og barnebarn ALLTID, de åpner jammen opp for barn og barnebarns venner, og gir dem gode opplevelser og smaken av sjølivet og sommeren. Tusen takk til dere for at vi fikk komme på besøk!

Vi dro altså ned lørdag morgen, og etterhvert dukket også vertskapet opp:-). Pinsen var jo fantastisk værmessig, det var SOL og VARME og når alle barna badet sier det vel det meste om hvor varmt det faktisk var!

Det ble altså litt strandliv, litt fotball på plenen, is og ikke minst krabbefiske....vet ikke om det var jeg eller barna som synes det var morsomst, holder en knapp på meg selv der......vet ikke hva som skjedde, men jeg fikk dilla, og måtte liksom bare fortsette å fiske.....etter 17 krabber lørdag satt vi ny rekord på søndag, og det uten å virkelig befinne oss på et "krabbested".

Her er jeg i aksjon med Herman som hov-medarbeider, mens Nico putter forrige fangst i bøtta.

Og Astrid - her er bildet som beviser tittelen på forrige innlegg - "begynner å bli stor".



Ikke bare ble det
krabbefiske, det ble også rotur - her foreviget med Henrik ved roret og tre matroser; Herman, Nico og Sebastian. Hvis noen lurer på hvor Fredrik var, så var han på Jomfruland med Snorre hele pinsen.

Mandagen var det "hjemmedag" for Herman og meg, vi ventet på Fredrik som endelig skulle komme hjem fra Jomfruland:-) Geir reiste til Trondheim for å slå Kattem, og det gikk bra. Jeg irriterer meg grønn over dette duste kampoppsettet denne sesongen - eksempelvis denne mandagen. De dro fra Røa 11, spilte kamp 18.oo, og rakk da ikke siste fly hjem, må overnatte, står opp tidlig tirsdag for å komme seg hjem, miste timer på jobb og få en litt masete dag tirsdag også. Istedet kunne man dratt 8.00, spilt tidligere og rukket flyet hjem. Men neida - dette sier NFF nei til - forstå det den som kan!
Nå fikk ikke dette så voldsomme konsekvenser for oss denne gangen, bortsett fra t vi igjen mister en fridag som familie, men Nina kom fra Bergen og vi koste oss med henne istedet:-)
Tirsdag var det to nye hendelser som fortjener sin "spalteplass" - Herman på 4,5 års kontroll, og Fredrik på svømmskole for første gang!
Herman passerte med glans sin test, 18,5 kilo, 107 cm lang, han ser godt, og det ble sagt at han hører godt, men der er jeg villig til å inngå en diskusjon med barnelegen.....han kunne tegne en runding, et kryss og skrive "sin" bokstav, han teller og kan fargene. Det siste synes jeg jo ikke er så rart, men han ble nå bedt om å si hva de fire basisfargene heter.....alt i alt ble han godkjent, og jeg kan jo ikke annet enn å si at jeg er litt stolt av den lille perfekte snart 4,5 åringen min:-)
Skolegruppa i barnehagen er altså på svømmeskole i disse dager, og tirsdag var første dag i Gardebadet - med gardister som instruktører - ganske stas....bare uflaks for dem at det ble så kaldt og dårlig vær, men det tror jeg kanskje vi foreldre tenkte mer på enn det barna gjorde....Fredrik var iallefall fornøyd!
Og ikke nok med at det var svømmekurs denne uka - torsdag var det førskoledag for alle 6-åringene - og er det noe jeg tror Fredrik vil vokse på så er det skolestarten.....igår var vi altså på Lysejordet skole fra 9.00-12.30, og mens vi foreldre hadde informasjonsmøte var barna i klasserommet med lærer, pult, navnskilt, oppgaver, skolemelk, friminutt og klokke som ringte ut og inn! Det var en gjeng stolte barn som møtte sine like stolte foreldre da de kom ut av klasserommet etter tre timer og storefri!
Jeg spurte Fredrik hva det morsomste var - og han ville egentlig ikke snakke om det, men etter litt spørring og graving fikk jeg vite at det beste med hele skoledagen var å spille fotball i friminuttet....jaja, kunne jeg forventet noe annet? Men han var fornøyd og glad, og det er jo det viktigste!
Som foreldre må jeg si at vi også var fornøyde, vi fikk god informasjon fra rektor, helsesøster, sosiallærer og lærer. Skolen har en visjon, og to punkter de jobber etter overfor elevene, og det er 1. Å lære mest mulig, og 2. Å være en god venn. Lyder bra i mine ører iallefall.
I tillegg fikk vi litt info om SFO, eller Aktivitetsskolen som det heter nå, og det virker bra, så får vi se når vi setter igang til høsten:-) 17. august braker det løs!
Ja, dette ble vel kanskje ny rekord på langt innlegg, men sånn er det når man har mye på hjertet! Etter jobb idag er det jammen helg igjen, selv om det blir jobbing i hele morgen når OIK avholder sitt ting, og alle vi her må jobbe. Men det er helt ok, sånn er det innimellom. Ellers skal vi få med oss Røa mot Fortuna Ålesund, vi skal i 40-års lag til Thomas og vi skal heie på Ellinor og Agathe i Kalvøya Cup. så helgen skal nok gå!

2 kommentarer:

AstridVU sa...

Jeg liker så godt å få kommentarer til 'bare' meg midt inni innlegget ditt, Godings! Og gurimalla så godt du ser ut!!!!!! Gledre meg helmax til denne ungen spretter ut - og ikke minst til all lekingen vi skal få til i sommer :) Men jeg sier det igjen; Pass godt på selv og ikke stress! Astrids order!

Anonym sa...

Helt på tampen før helgen: Hi hi hva var det du sa idag...at jeg var så mye armer og bein - he he den likte jeg. Du er nemlig den som strutter mest. Så da er jo den arbeidsfordelingen i orden :)