lørdag 13. desember 2008

Hvor blir det av desember?

Synes det var igår jeg satt her og ynket meg over hvor syk jeg var, men det er jo en hel uke siden! Hva har skjedd denne uka, og hvor ble den av? Når jeg tenker etter skjønner jeg jo attiden går fort,det har vært noe som har skjedd hver dag, men rekker vi å nyte alt dette vi skal oppleve når det er noe nytt allerede dagen etter?

Mandag: jobb og barnehage. Geir på trening klokka fem, jeg tok med gutta på møte klokka halv syv, Geir hentet dem der klokka åtte, jeg kom hjem halv ti. Rakk "uskyldig dømt" før jeg måttelage resten av guttas julekalender...etter det var det kvelden.

Tirsdag: Barnehage og jeg på seminar. Handlet et par julegaver på vei hjem, før vi dro hele familien på Sandvika, og i løpet av fire hektiske timer hadde vi handlet nesten alle julegavene:-)
Hjem til klesvask og matpakkesmøring og rydding og planlegginng av onsdagen:

Onsdag: Jobb og barnehage. Geir hentet barna, var på gym og tok med våre to og Snorre i bilen og møtte meg i byen - på Nationaltheateret for å se Hakkebakkeskogen:-) Aldeles utrolig bra:-)
Jeg jobbet overtid til 18.40- teateret begynte 19.00 - og jeg rakk det! Takket være at bilen min kjører raskere enn lovlig, og at det er så dyrt å parkere i byen at det er mange ledige plasser til meg:). Kom hjem klokka halv ti, og da var det vanlige kveldsrutiner før torsdagen plutselig var der!

Torsdag: Barnehage og jobb, og rakk ikke hjemom fra jobben engang før det var julebord. En hyggelig kveld med gode kolleger:-). vi spilte den tradisjonsrike julebordskampen, og jeg havnet på det gamle laget, og vi tapte, til min store irritasjon og frustrasjon. Men det gikk fort over! Jeg holdt Herrenes tale, og jeg synes selv det gikk fint, men det var enrelativt beruset forsamling jeg talte til, så hva de har fått med seg er heller uvisst!

Fredag: Vi møtte opp halv åtte i barnehagen med hvite skjorter og Lucia-lys, og fikk se barnetog som sang, og det lå mye øving bak sangen! Så flinke og så søte! Etterpå fikk vi servert lussekatter og pepperkaker, og pratet litt med foreldre og ansatte, og det er alltid hyggelig. Det er jo tross alt de ansatte som tilbringer flest våkne timer med barna våre, og da er det hyggelig å ta en prat innimellom! Etter jobb var det juleavslutning på Unified, før vi ilte avgårdetil mamma og pappa og 80-års-surprise fest for tante Wenche. Jeg elsker sånne ting, når noen blir tatt så sinnsykt på senga, og lurt trill rundt. Når det er "god" luring, da, selvfølgelig! Og tante Wenche holdt på å dø,det var iallefall ikke langt unna! Hun skjønte ingenting, og gråt og bar seg, og var nok veldig rørt og overveldet over å være i sentrum, det er liksomaldri hun som er det! Men det var en hyggelig kveld!

Lørdag: Idag hadde vi ingen planer! Tenk på det! Vi akte litt utenfor hjemme, før vi litt på sparket tok turen til julemarkedet på Folkemuseet! Veldig koselig! Gutta og Nicolay fikk se gamle hus, nisser, de var på verksted og malte, de fikk pepperkake på pinne, lekte på lekeplass, og var ute i fem timer! Vi fikk julestemning, fikk kjøpt et par gaver og kost oss.

Etterpå lagde vi pizza og så på håndballkamp med hele familien Rønnevig, vi er heldige som har sånne venner som man slapper så godt av sammen med! Lørdag kveld nå, vi passer Kristine og Joakim (to nabobarn),Kristine er ni månederog jeg fikk prøvd meg litt da hun skulle legges, men etter enhalv time sov hun søtt:) Joakim og Fredrik fjollet seg i søvn,og Herman sover hos kona si, Nicolay. Koselig for alle!
Nå skal jeg skrive 60 julekort!

Imorgen planlegger jeg en skitur, men jeg tror ikke planen blir gjennomført....føler det bare på meg!
Men det som skal gjennomføres er å bake pepperkakehus med Sverre og Erik, før gutta skal på Cageball igjen!

Når jeg leser gjennom dette skjønner jeg at tiden går fort,men jeg skjønner ikke hvorfor alt må skje i desember?

Det er masse sosiale ting - super hyggelig, men hvorfor er vi ikke flinkere til å invitere resten av året?

Det skrives masse kort, hvorfor skriver jeg ikke de om sommeren istedet? Da har man tid, dagene er lengre og det er jo veldig hyggelig å få og gi sommerkort!

Vi handler gaver, og det kan man jevnt utover året, men.....nei....det gjøres i desember, gjerne andre og tredje uka.....

Det koker på jobb, fordi alt skal være ferdig før nyttår. Hva om en luring fant på at vi utsetter alt sånt til slutten av januar, sånn at man får en vanlig desember, en god juleferie, og så kommer man uthvilt tilbake på jobb og kan avslutte årets arbeid mednye krefter og ny motivasjon?

Jeg vil så gjerne nyte desember, men idag sa nissene i blåfjell at det allerede er den 13 dagen i blåfjell, og det betyr elleve dager igjen til julaften! Hæ?

Og uka som kommer inneholder jobb, barnehage, treninger, grøtfest, nabofest, sildelag, familiefest hos Kari og middag hos Torgeir. Og når de nevnte tingene er unnagjort er det tre dager igjen til julaften. Så jeg bør være feridg med alt jeg skal idag. Konkulsjonen er at jeg ligger litt bak skjema!

Men-jeg skal ikke la meg stresse, jeg skal nyte og kose meg, og så blir julen som den blir - iallefall blir den mer enn bra nok!

Hvis jeg hadde brukt alle den tiden her på å pakke inn gaver eller pynte hadde jeg kunnet stryke det av listen min,men dette var mye hyggeligere! Takk for at du gadd å lese heeeelt til slutt! Som en bonus skal du få et tips til hva man kan lage ute i skogen hvis man trenger å muntre opp barna litt, eller er på hytta og skal finne på noe: ett reinsdyr av trestokker og pinner. fin, eller hva?

3 kommentarer:

Thea sa...

Takk for reinsdyrtipset... :-)

Jeg har nå greid 21 julekort, men signer ut kl 2345 en lørdagskveld. Deilig med en kveld hjemme...så man får gjort ting man aldri har tid til.
Liker tanken på sommerkort i stedet... men som sagt, julekort er den hyggeligste julepynten jeg har og det hadde vært litt rart og stusselig uten.
Jeg satser på skitur i morgen og er positiv. Er værmeldingen det?

AstridVU sa...

Skjønner at det går i hundre hos deg også :) Håper du puster litt med magen innimellom og ikke minste; At du stopper opp og nyter det hele. Jeg tar meg selv i å stresse avgårde selv jeg... Synes egentlig desember er en alt for kort måned - for det er så mye koselig jeg vil gjøre! Nå som jeg er i permisjon er det ekstra "ille", da skal jeg jo gjøre alt jeg aldri rekker å gjennomføre ellers :) Men, det er jo veldig koselig også da.

Og ja, sommerkort er også koselig - og pleier å slenge avgårde noen sånne også, men er enig med Thea; En vegg av julebarn på kjøleskapsdøra er utrolig koselig.... Står vi på lista? ;) Ditt er i posten, søta!

Goda, eller Kathrine om du vil:-) sa...

Hallo! Om dere er på listen? Er i posten:-) Deilig å få sagt det i grunnen! Og jeg har sendt avgårde 73 stykker! Trodde ikke jeg kjente så mange, jeg! Jammen meg heldig!