fredag 28. august 2009

Danmark - barnas land!





































Det er sant som det sies at det er deilig å være norsk i Danmark! Og det er iallefall deilig å være barn i Danmark, for det finnes vel ikke noe land som er så godt tilrettelagt og som har så mange tilbud som Danmark, til barn i alle aldre.

Vi hadde ikke så mange ferieplaner iår, i og med at Petter skulle komme. Vi tenkte vi skulle benytte oss av alle de gode tilbudene som finnes i Oslo, og bysommer er jo deilig. Men - bysommer uten sommervær er heller begredelig, og regnfulle dager uten planer, med Petter på sykehus og mamma nyoperert ble litt kjedelig i lengden for Fredrik, Herman og Geir.

Det var da vi bestemte oss for å være litt gale og dra til Danmark, så vi pakket bilen og dro avgårde. Det var første turen med fem i bilen, og det gikk så bra! Mye bagasje, vogn (lenge siden!) og tre barneseter fikk plass etter itt stabling og planlegging!

Guttene hadde to ønsker for sommeren - å kjøre danskebåten, og komme til et annet land - og jammen fikk vi ikke slått to fluer i en smekk:-)

Møllefaret ble forlatt halv fem om natten, og vi rakk 08.00-båten fra Larvik med god margin. Speed båten til Hirtshals tok drøye tre timer, og vi var i dyrehagen i Ålborg klokka 13.00! Det er ganske utrolig, eller hva? Vi fikk en fin dag der, med alle mulige dyr, kule lekeplasser (de ER faktisk mye kulere enn norske!) og selvfølgelig RØDE pølser. Etter å ha konsumert to laaaange av set slaget satt Herman helt stille før han helt seriøst spurte; Mamma, hvilken farge har pølsene i Afrika? Kanskje blå? Ja, Herman, det kan hende. Svar godkjent. Samtale over. Innvendig latter hos mor.

En annen ting jeg lo av i dyrehagen var plasseringen av noen av dyrene. For meg er sjimpanser, løver, tigre og loeparder veeeeldig eksotisk, og noe jeg liksom ikke blir så overrasket over å finne i en dyrehage. Det som var festlig var at vi gikk fra bur til bur og så på dyrene, og først kom vi til disse apene - så kom leopardene, så kom det en innhegning med reinsdyr(!), så kom tigrene og så løvene. For meg er ikke reinsdyr så eksotisk, men jeg skjønner jo at det er det for mange andre. Men det ble litt gøy der og da:-) Når det er sagt er det ikke så gøy med dyr i bur, og disse store, mektige kattedyrene med den fysikken og de instinktene skulle jo ikke vært inne i disse burene. Jeg trøster meg litt med at alle dyrene vi så er født i fangenskap, og dermed ikke vet hva de egentlig er født til.

Vi har alle våre favorittdyr, og jeg fascineres av sjiraffer. Fredrik likte elefantene og isbjørnene, Geir fikk dilla på strutsene (......) mens Herman, jordnær som han er, stort sett befant seg inne i områdene sammen med geitene og de afrikanske sauene. Han klappet og matet og godsnakket, og lo litt for seg selv.

Ellers bodde vi på det beste steder "ever", Grønhøj Strand, og jeg vil gå så langt som å kalle det et eldorado for barnefamilier. Som bildene viser var det minigolf, ballrom, idrettshall, svømmehall, lekeplasser, klatrestativer, butikk og pizzarestaurant. Hyttene var greie, stor og god plass og alle fasiliteter.

Dessuten lå dette 300 meter fra stranden, og der var det gøy å leke i bølgene!

1 kommentar:

AstridVU sa...

Det skal du jammen ha, Godings - selv om det har vært lenge og vente, så fikk vi jammen ganske så mange innlegg å lese i en fei også! Gjerne flere, det er ikke det - men må si jeg synes du har vært riktig så flink!

Ang hjelp til å laste opp videoer, så gjør jeg gjerne det - tipper årsaken er at du ikke hadde tålmodighet til å vente til en var ferdig, men det er nå bare wild guess det da ;)

Gleder meg til vi kan treffes LIVE nå, for merker at jeg trenger lukte og kose litt med denne Pettergutten deres! OG til å få snakket med deg også da....

KLEM